Карта сайта                           
Институт открытой экономики
Об институте
Исследования
Публикации
Доклады
Дискуссия




 Независимые производители газа


 Политические режимы стран Восточной Европы и бывшего Советского Союза и их влияние на экономическое развитие


Расширенный поиск
     Главная   Исследования   Экономический рост 


Экономический рост

ANALYTICS
WORKING PAPERS
 
12 октября 2004
Reforming Russian Railways: The Emergence of Competition and Regulatory Challenges
Дементьев Андрей

Russian railway reform plan calls for partial vertical integration of infrastructure with the transportation services. Alternatively to the complete separation this way of inducing competition proves to be regulatory intensive. The purpose of this paper is twofold. It assesses the current state of the on-track competition at the early stage of the reform and investigates the impact of newly introduced tariff structure on competition. Author argues that the lack of tariff flexibility forces the system towards complete vertical separation. In this case access to infrastructure is charged in accordance with the Ramsey formula and final services are unregulated


 

Реформа железных дорог в России предполагает сохранение частичной вертикальной интеграции между инфраструктурой и перевозками. В отличие от моделей полного вертикального или горизонтального разделения, выбранный способ организации конкуренции в отрасли нуждается в более интенсивном регулировании. Ключевой задачей регулирования в этом случае является определение платы за доступ к инфраструктуре железнодорожного транспорта. Применяемая в России практика формирования железнодорожных тарифов в целом соответствует принципам рамсеевского ценообразования в отношении инфраструктурной компоненты тарифа. С одной стороны, это позволяет обеспечивать покрытие постоянных издержек инфраструктурной монополии, с другой – предоставляет возможность частным компаниям-операторам получать отдачу на инвестиции в подвижной состав. Вместе с тем, такая модель отраслевой организации является неустойчивой, поэтому, скорее всего, будет эволюционировать в направлении полного вертикального разделения железнодорожной инфраструктуры и перевозок

 
08 апреля 2004
Political Economy of Natural Monopolies’ Reform: Evidence from Russia
Дементьев Андрей

This paper explores interactions between regulatory and political institutions during the reform process of the three major natural monopolies’ sectors in Russia: electricity, natural gas and railroads. An empirical analysis of institutional and political factors that proved to determine natural monopolies’ responses to the regulatory environment is provided. We find that regulatory institutions are week that allows for multiple regulators with often confronting goals. The prevailing de jure regulatory rule is the cost-based regulation. However, current economic situation, political and institutional configurations force the government to set caps on natural monopolies’ tariffs taking into account short-term inflation targets. This practice breaks the cost-based logic of utilities regulation in Russia bearing resemblance to sliding-scale regulatory scheme. What makes this scheme ‘implicit’ is the vagueness of power distribution between regulatory agencies and the lack of explicit profit sharing rule. That hampers the progress of reforms and favours lobbying rather than restructuring.




   © 2004 Openecon. Все права защищены.